Kontrola polygonů je skvělým doplňkem pro kontrolu detailnosti celého projektu v Archicadu. Při zpracování velkých a komplexních projektů můžeme narazit na problémy s výkonem. I v malém projektu může dojít ke zpomalení ve 3D scéně, nebo při vytváření řezů a pohledů.

Důvodem jsou často špatně nastavené komplexní objekty Archicadu jako příliš detailní okna, dveře, panely plášťů a vlastní profily. Detailní 3D stromy, keře a stafáže jsou notoricky známé pro svou schopnost zpomalit projekt tak, že se v něm nedá ani pohnout. Někdy se také stane, že se projekt zpomalí po importu objektů stažených z internetu. To je většinou způsobené zbytečnou mírou detailu modelů.

Odhalit tyto problémy může Kontrola polygonů, která jednoduše spočítá jejich počet ve scéně. Funguje jako kalkulačka počítající trojúhelníky, ze kterých se scéna skládá. Čím víc polygonů, tím déle trvá přepočítání modelu pro 3D průzkum a výpočet řezů a pohledů projektu. Jako příklad lze uvést projekt vily Tugendhat ve fázi stavebního povolení (Cegra Learn), který má kolem 300 000 polygonů v plném detailu. Celkově se doporučuje udržovat počet do 3 milionů polygonů. Jakmile přesáhne 8 milionů, může být projekt nestabilní a je nutné ho rozdělit na více částí. Velkou roli hraje nastavení voleb zobrazení modelu. Jakmile máme správně nastavené prvky, které reagují na globální nastavení detailnosti ve VZM, tak při přepnutí detailnosti lze v kontrole polygonů zaznamenat okamžitou redukci a zrychlení běhu scény. V případě vily se při přepnutí na střední detail snížil počet polygonů o třetinu.

Doplněk Kontrola polygonů je součástí souboru doplňků Goodies a lze jej stáhnout z webu Graphisoftu. Po instalaci se spouští přes Okno > Paletky. Při aktivaci přehledné paletky ve 3D okně se rovnou zobrazí počet polygonů v aktuální scéně. Počty jsou v procentech a přehledně se zobrazí, jaký typ prvků zabírá nejvíce polygonů ve scéně. Sloupeček vpravo ukazuje, jestli jsou všechny objekty nastaveny podle VZM, a reagují tak na globální nastavení detailnosti. To se dá přes paletku hromadně změnit.

Více informací o objektech a jejich optimalizaci v projektu je k dispozici na záznamu z pracovního setkání na webu Cegra Learn.