Rekonstrukce a dostavba areálu firmy Steel Partner
REALIZACE
Původně rodinný dům s rozsáhlým pozemkem, situovaný na rušné křižovatce v Ostravě-Porubě, byl upraven pro potřeby firmy Stell Partner a doplněn o nový objekt s multifunkčním využitím, určený ...
Rekonstrukce nádražní budovy a restaurace Poděbrady
REALIZACE
Jedna z prvních funkcionalistických nádražních budov na našem území, navíc nedávno prolášena za kulturní památku, se v roce 2015 dočkala částečné rekonstrukce. Záměr byl jasný - částečně ...
Obytná zóna K Lukavici
REALIZACE
Projekt představuje 18 řadových nízkoenergetických rodinných domů s kompletní novou dopravní a technickou infrastrukturou. Rodinné domy jsou koncipovány ve dvou velikostních kategoriích 4+kk a 5+kk.

SOFTWARE

Artlantis 6 – fyzikálně přesná vizualizace

[19.9.2015] V ArchiNEWS 2/2013 jsme uvedli popis Artlantisu 5 slovy: Artlantis je vizualizační program svými funkcemi a nástroji zaměřený na architekturu a design a svým ovládáním určený do rukou architektů, nikoli profesionálních vizualizátorů. Hlavními kritérii kvality jsou pro vývojáře, firmu Abvent, jednoduchost ovládání, co nejkratší čas pro nastavení projektu a rychlost výpočtu. Důležitá je i (fyzikální) přesnost výsledných rendrů, ovšem ta nesmí mít negativní vliv na předchozí hlediska. Artlantis 6, který právě přichází do distribuce, tohle vyvážení bourá. Není to však na závadu, fyzikálně přesný výpočet totiž nepřinesl žádné kompromisy v rychlosti výpočtu. To se samozřejmě týká obou sourozenců, Artlantis Render i Artlantis Studio.

Hlavní novinkou je jednoznačně přepracovaný výpočtový engine zajišťující fyzikálně přesný výpočet. Požadavky na přesnost, nebo spíše přesvědčivost, vizualizací neustále rostou. Artlantis 6 dostal výpočtový engine, který zobrazuje scénu přesně podle jejích fyzikálních vlastností (obr. 1). Proto byla s uvedením Artlantis 6 naopak ukončena nabídka rozšiřujícího zásuvného modulu s enginem Maxwell Render.

Předpřipravená nastavení výpočtu, podobně jako nastavení « automat » u digitálního fotoaparátu, slouží ke zrychlení práce při zachování kvality. Přednastavené režimy reflektují buď vlastnosti (interiér, exteriér, málo světla) nebo různé požadavky na rychlost, resp. kvalitu výpočtu (rychlý, střední, kvalitní).

Tzv. bílý architektonický model je jedním ze základních způsobů, jak prezentovat architekturu. Artlantis 6 tento požadavek reflektuje. Během renderování jsou všechny barevné povrchy, kromě těch průhledných, nahrazeny bílou. Barva světel ve scéně zůstává zachována.

Pro zvýšení věrohodnosti výsledné vizualizace přispívá funkce Vyvážení bílé (obr. 2 a 3). Ta, stejně jako u digitálních fotoaparátů, umožňuje přizpůsobit dominantní barvu ve scéně barvě rozptýleného světla. Funkce pracuje v buď v módu automaticky nebo označit zvolenou barvu jako bílou.

Efekt Zastínění okolím (ambient occlusion) dodává modelům realistický vzhled díky skutečnosti, že výpočet bere do úvahy tlumení světla zastíněním. Jedná se o napodobení skutečného chování světelného záření, zvláště na matných plochách. Výpočet scény s funkcí Zastínění okolím zvýrazňuje prostorový tvar zobrazovaných předmětů (obr. 4).

Efekt vinětace (vignetting) byl přidán mezi postprocesorové efekty. Jde o ztmavením snímku v jeho rozích, co je efekt efekt při fotografování způsobený optickými vlastnostmi zvláště levnějších objektivů.

Artlantis 6 vylepšil vnitřní zdroje osvětlení scény Světla & neon. Výchozí nastavení Artlantisu nabízí 8 IES přednastavených profilů Dále Artlantis 6 umožňuje import IES profilů svítidel přímo z internetových stránek jejich výrobců (obr. 5). IES profily slouží k tomu, aby simulace nasvícení scény byla opravdu realistická, resp. přesná. Ovšem Artlantis samozřejmě nabízí i uživatelsky jednoduchou editaci jasu, barvu, směru a úhlu kužele světla. Artlantis nabízí dvě metody nastavení nasvícení, automatiku a ISO/clona. Automatika sama přizpůsobí intenzitu světel a neonů umístěných ve scéně obloze a slunci. Rovněž stojí za zmínku, že neony v Artlantis 6 byly kompletně přepracovány, a to s ohledem ke zvýšení kvality i rychlosti výpočtu.

Nástroje, resp. postupy, pro Zákres objektu do fotografie byly zjednodušeny na ovládání, současně lze však nyní dosáhnout přesnějšího výsledku. Po vyrovnání os XYZ ve 2D okně i okně náhledu, je model umístěn do fotografie v pozadí (obr. 6).

Integrovaný editor nastavení průhlednosti (alfa kanálu) by se dal označit vpravdě za revoluční nástroj vizualizačních programů. Nástroj umožňuje přímo v Artlantisu vyznačit průhledné oblasti ve fotografii umístěné do popředí scény, což výrazně zvyšuje věrohodnost výsledných vizualizací.

Zaměření laserem slouží pro snadné srovnání objektů ve scéně. Kliknutím myši na referenční plochu v okně náhledu lze definovat pozici a směr laserového paprsku. Červenou linku laserového paprsku lze použít pro zarovnání objektů nebo textur (obr. 7).

Důležitou součástí každého vizualizačního programu jsou materiály a stafážní objekty. Artlantis 6 ještě zjednodušuje přístup do Media Store. Uživatelům, kteří si chtějí vytvořit vlastní Katalog s médii, umožňuje program vytvoření vlastní adresářové struktury. Nastavení zobrazení katalogu dovoluje zobrazovat naposledy použitá média, shadery a objekty v aktuálním projektu nebo ta, která byla k výběru přidána. Nový nástroj zjednodušuje náhodnou volbu média z daného výběru pro umísťování do projektu opakovaným klikáním myši.

Kromě výše uvedených novinek přináší Arlantis 6 řadu dalších vylepšení. Při natáčení scény v náhledovém okně se zobrazení může automaticky přepínat mezi kompletními objekty a bloky a různými módy. Open GL zobrazení pracuje v módech barvy, skryté hrany, čárový model a jejich kombinace. Ve všech Inspektorech (ovladače pěti základních kategorií: shadery, světla, slunce, objekty, pohledy) lze vyhledávat zadáním konkrétního názvu. Díky filtru zobrazení lze rychle specifikovat materiál objektu či objekt ve scéně. Pomocná aplikace KeyServer App umožňuje automaticky spustit Artlantis 6 v prostředí MacOS nebo jako službu v prostředí Windows.

Rovněž lze, v případě potřeby, odpojit uživatele od serveru. Při vkládání objektu do scény lze jednoduše nastavit jeho orientaci. Artlantis 6 podporuje Retina displeje s vysokým rozlišením (MacOS). A závěrem zmiňme dlouho očekávané, Artlantis 6 podporuje automatické zálohování.

Systémové požadavky

minimální

Intel® i3 4Core 2GHz
RAM: 8 GB OS: Mac OS X 10.8.5, Windows 7
grafická karta: 1GB, OpenGL kompatibilní
rozlišení obrazovky: 1280 x 800; miliony barev
přístup k internetu

doporučeno

Intel® Core i7 (Haswell), 4+ Cores
RAM: 16 GB OS: Mac OS X 10.10, Windows 7 nebo 8.1 (pouze 64-bit)
grafická karta: 2 GB OpenGL kompatibilní
rozlišení obrazovky: 1920 x 1080; miliony barev
přístup k internetu

* Graphic chipsets are not supported.

Cena Artlantis Render 6 je 13 900,- Kč (+DPH) a Artlantis Studio 6 25 900,- Kč (+DPH).

Michal Hájek
 


 
 
Aktuality o informačních technologiích a architektuře vychází od roku 1999.
Vydává Centrum pro podporu počítačové grafiky ČR s.r.o. ve spolupráci s earch.cz
 
© Copyright 2007 - 2012 Centrum pro podporu počítačové grafiky s.r.o. a earch.cz. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.