Rekonstrukce a dostavba areálu firmy Steel Partner
REALIZACE
Původně rodinný dům s rozsáhlým pozemkem, situovaný na rušné křižovatce v Ostravě-Porubě, byl upraven pro potřeby firmy Stell Partner a doplněn o nový objekt s multifunkčním využitím, určený ...
Rekonstrukce nádražní budovy a restaurace Poděbrady
REALIZACE
Jedna z prvních funkcionalistických nádražních budov na našem území, navíc nedávno prolášena za kulturní památku, se v roce 2015 dočkala částečné rekonstrukce. Záměr byl jasný - částečně ...
Obytná zóna K Lukavici
REALIZACE
Projekt představuje 18 řadových nízkoenergetických rodinných domů s kompletní novou dopravní a technickou infrastrukturou. Rodinné domy jsou koncipovány ve dvou velikostních kategoriích 4+kk a 5+kk.

PROFIL

Z Františkových Lázní do Prahy

[15.2.2016] Řada architektonických ateliérů má ve svém názvu číslo, takže první, na co se každý samozřejmě zeptá, je jeho důvod. U ateliéru A69, který vznikl v roce 1994, je jím rok narození jeho zakladatelů – Jaroslava Wertiga, Borise Redčenkova a Prokopa Tomáška.

Architekti nejprve působili ve Františkových Lázních, v rodném městě Jaroslava Wertiga a Borise Redčenkova, který se zde spolu s Prokopem Tomáškem rozhodl založit ateliér bezprostředně po absolvování pražské Fakulty architektury. O tři roky později je doplnil Jaroslav Wertig.

Na základě kritického textu, který architekti napsali o nové pěší zóně ve Františkových Lázních, jim zastupitelstvo města nabídlo vytvořit podle jejich představ návrh obdobného prostoru v Anglické ulici. Byla to jedna ze dvou úspěšných realizací, za které v roce 1999 získali čestná uznání v Grand Prix Obce architektů, a které je doslova katapultovaly na výsluní mezi uznávané architektonické ateliéry u nás. „Toto ocenění nám pomohlo přežít v příhraničním maloměstě. Místní se na nás sice nepřestali dívat jako na podivné magory, ale zaměnili přívlastky našich staveb z hnusný na zajímavý. A pro Prahu jsme začali být ztělesněním romantické představy o obrodě přicházející z pohraničních lesů,“ popisuje okolnosti úspěšného startu Jaroslav Wertig.

Největší nejmenší ateliér

Ateliér časem vyčerpal možnosti svého růstu v Chebu a bylo jasné, že musí přesídlit do Prahy. Následovala řada dalších zakázek, z nichž nejdůležitější roli hrály rezidenční komplexy Villa Park Strahov a Central Park Praha, při jejichž realizaci si ateliér A69 a jeho členové sáhli podle jejich slov často až na dno.

Zejména Central Park už byl veliká investice, která si vyžadovala širší projekční tým. Udržet při takovém rozsahu vysokou úroveň celého projektu bylo mnohem náročnější než u předcházejících, s nimiž měli do té doby zkušenost. Boris Redčenkov na tuto zakázku vzpomíná jako na jednu z nejdůležitějších zkušeností: „U Central Parku jsme se snažili především uhlídat celkový koncept projektu, takže obrovské množství různých dispozic, které celý komplex obsahoval, jsme už museli významněji delegovat na nové spolupracovníky. Tehdy jsme si vyzkoušeli, jak složitý proces je vedení veliké kanceláře o dvaceti lidech.“

Jedním ze spolupracovníků ateliéru byl tehdy i Adam Gebrian, čerstvý absolvent liberecké Fakulty architektury. Ten prý podle slov Jaroslava Wertiga po své osobní zkušenosti o A69 prohlásil, že je to největší nejmenší ateliér. Tedy že přestože se rozrůstá, jeho vedoucí se chovají stále, jako by byli jen tři, a snaží se vše zvládat sami. Proto pro ně tedy bylo těžké přijmout roli vedoucích velkého ateliéru. Dnes už se ale soustředí především na kontakt s klienty a vymýšlení konceptu, naproti tomu projektování zadávají i externím firmám.

Tvorba soubojem

Ateliéry, které mají více než dva vedoucí, jsou u nás spíše výjimkou. Přestože podle Jaroslava Wertiga každý z nich často vnímá stejnou věc odlišně. Doba dvaadvaceti let společného fungování je důkazem, že byť se jedná o tři rozdílné osobnosti, byla právě tato kombinace tou správnou směsí pro vznik silného ateliéru.

Rozdílnost architektů se projevuje zejména nad projekty během společných brainstormingů, které jsou pokaždé jednou velkou hádkou a soubojem argumentů. Takové chvíle bývají náročné a vyčerpávající, tedy nijak zvlášť příjemné chvíle, a nikdo z nich se na ně netěší. Na druhou stranu je to podle jejich slov jediný způsob, jakým jsou společně schopni dosáhnout posunu ve vymýšlení projektu. Je to zkrátka nutnost, která však nese své ovoce.

Ateliér v současnosti realizuje zhruba 10 % svých návrhů. Řada z nich uspěje a vítězí v soutěžích. Málokdy však následuje realizace – některé se zdrží při schvalovacích procesech neúnosně dlouhou dobu, jiné naopak předčasně ukončí ekonomické důvody investora. To je ale zřejmě běžný poměr u většiny architektonických kanceláří bez ohledu na jejich velikost.

Ateliér A69 se zaměřuje převážně na rezidenční developerské projekty a rodinné domy a v současnosti stále častěji na urbanistické studie. Co se týče projektů do zahraničí, zatím se architektům žádný nepodařilo realizovat. Podle slov Jaroslava Wertiga se však blýská na lepší časy...

Logický koncept a zkušenosti

Všichni tři architekti přiznávají, že v CADu projektovat nedovedou, a ani jim to neschází. Na práci s počítačem „mají lidi“.
Své myšlenky a nápady s jistotou vyjadřují nejlépe ruční kresbou nebo modelem a počítačům zkrátka nevěří. Jsou podle jejich slov jen nástroj, který práci ulehčuje, ale nezaručí lepší architekturu. Mnohem důležitější je logický koncept a bohatá osobní zkušenost z předchozích realizací. Díky rejstříku osvědčených postupů je pak mnohem snadnější najít potřebné řešení.

Na druhou stranu je ale podle Jaroslava Wertiga nutné dokázat se ubránit vábení „osvědčených principů“, které se příliš podbízí a svádějí k lenosti.

Popis fotografií:

1 Sanatorium Dr. Petáka, Františkovy Lázně (2000–2001). Návrh budovy sanatoria byl veden snahou oprostit se od všeobecné snahy o tradiční lázeňský kolorit a dosáhnout elegance současnými prostředky
2 Rekonstrukce pěší zóny, Cheb (2010). Projekt vznikl již v roce 1999, ale realizován byl až o jedenáct let později kvůli čekání na přidělení dotace z EU. Tento impuls měl kladný vliv i na majitele okolních domů, kteří se snaží dohnat nastavenou laťku kultivovanosti daného prostoru
3 Rezidenční komplex Villa Park Strahov, Praha (1999–2003). Domy pro exkluzivní bydlení, umístěné na kopci s výhledem na Prahu. Díky tomuto projektu ateliér A69 definitivně zakotvil v Praze
4 Villa Lea, Františkovy Lázně (2002–2005). Dům v sobě slučuje dva protichůdné přístupy – skleněné přízemí s obývacím pokojem se otevírá vnějšímu okolí, zatímco horní patro ložnic se schovává pro jistotu ještě za další betonové rámy
5 Rezidenční komplex Central Park Praha (2003–2008). Exkluzivní byty jsou umístěné ve věžích, ale i v terasách pomyslných prodloužených zelených svahů Parukářky, definujících vnitřní park jako zelené údolí a obepínajících prostor nádvoří, které je přístupné pouze majitelům bytů
6 Bytový komplex Triplex, Karlovy Vary (2010). Osm let trvající projekt, který vznikl na místě původně plánovaného parkovacího domu
7 Rodinný dům EggO, Praha (2004–2006). V tomto projektu je evidentní snaha o vymezení soukromého prostoru a jeho zabezpečení před zraky kolemjdoucích. Z vnějšku nenápadná stavba uvnitř ukrývá kouzelné bohatství
8 Centrum technického vzdělávání, Ostrov nad Ohří (2007). Strojní průmyslová škola a učiliště získalo nové prostory ve zrekonstruované a dostavěné budově bývalé základní školy
9 Horský srub, Špindlerův Mlýn (2013). Luxusní srub na místě stržené bývalé vládní horské chaty, která byla prodána do soukromého vlastnictví a nahrazena novostavbou
10 Rodinný dům Ummagumma, Karlovy Vary (2014). Dům ve tvaru spirály, kde stěny ohraničují i území kolem objektu, čímž vznikají otevřené prostory různých úrovní soukromí

15 otázek pro Jaroslava Wertiga

Jaká je vaše charakteristická vlastnost?
Hravost.

Co vás dokáže nejvíc rozčílit?
Klišé. Třeba, že architekti věci krásné, ale nepraktické.

Kde si nejlépe odpočinete?
Ve fitku.

Čím trávíte nejvíc času mimo práci?
Spaním.

Které město či zemi chcete navštívit?
Disneyland.

Kterou stavbu, prostor nebo místo obdivujete?
Každé, které je oslavou místa a doby svého vzniku.

Kterou stavbu, prostor nebo místo nesnášíte?
Každé, které si tuto povinnost architektury neuvědomuje.

Jaký materiál či barvu máte nejraději?
Dřevo, beton, sklo a kov v kovářské černi.

Kdo vás nejvíc ovlivnil v oblasti architektury?
Dopraváci, hasiči a památkáři.

Od kterého architekta byste si nechal navrhnout dům?
Od žádného. Představoval bych si spíše něco praktického.

Máte raději fázi vymýšlení studie nebo dozor na stavbě?
Na stavbě se cítím velmi nesvůj.

Snažíte se pracovat rychle nebo si dáváte na čas?
Obecně se snažím nepracovat. A když už, tak nechat myšlenky zrát.

Co je pro vás při práci největší překážkou?
Prokrastinace.

Co děláte, když nemůžete vyřešit nějaký problém?
Obrátím se na Borise a Prokopa.

Jaký je váš oblíbený typ klienta?
Platící.

Jaroslav Sládeček
 


 
 
Aktuality o informačních technologiích a architektuře vychází od roku 1999.
Vydává Centrum pro podporu počítačové grafiky ČR s.r.o. ve spolupráci s earch.cz
 
© Copyright 2007 - 2012 Centrum pro podporu počítačové grafiky s.r.o. a earch.cz. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.