Rekonstrukce a dostavba areálu firmy Steel Partner
REALIZACE
Původně rodinný dům s rozsáhlým pozemkem, situovaný na rušné křižovatce v Ostravě-Porubě, byl upraven pro potřeby firmy Stell Partner a doplněn o nový objekt s multifunkčním využitím, určený ...
Rekonstrukce nádražní budovy a restaurace Poděbrady
REALIZACE
Jedna z prvních funkcionalistických nádražních budov na našem území, navíc nedávno prolášena za kulturní památku, se v roce 2015 dočkala částečné rekonstrukce. Záměr byl jasný - částečně ...
Obytná zóna K Lukavici
REALIZACE
Projekt představuje 18 řadových nízkoenergetických rodinných domů s kompletní novou dopravní a technickou infrastrukturou. Rodinné domy jsou koncipovány ve dvou velikostních kategoriích 4+kk a 5+kk.

PROFIL

Architektura je vznešená dáma

[22.6.2013] Ateliér Nimbus Architects je pojmenován podle meteorologického názvu jednoho druhu mraků. Mraky jsou pro Jitku Dvorskou, která studio vede, obrovskou inspirací, jež se nikdy nezopakuje.

Absolvenka architektury na ČVUT ateliér založila před čtyřmi lety. Má za sebou bezmála 30 let praxe a své zkušenosti získala zejména v ateliéru BDA Architekti.

Jádro ateliéru tvoří šest architektů, z toho je pět žen. Na zdánlivě záhadnou otázku, proč převažuje něžné pohlaví, existuje jasná odpověď – je to tím, že muži jsou více ambiciózní a spíše sólisté. Naopak architektky ženy jsou obvykle komunikativnější a snáze doplní tým. Ateliér Nimbus je založený na týmové práci a jsou zde samozřejmě i muži. "V tvorbě jsme si všichni rovni." vysvětluje Jitka Dvorská svůj přístup k práci v týmu, "Pravdu má ten, kdo má dobrý nápad, i když je třeba nejmladší. O novém projektu obvykle diskutujeme všichni, vzájemné impulsy jsou důležité jak pro výsledek, tak pro to, aby nás projektování bavilo. Stejně tak když děláme soutěž, účastníme se všichni, protože je to zábava.“ Dále ateliér spolupracuje s jinými užšími týmy a v případě větších projektů se spojuje i s projektovými firmami. To skrývá množství výhod – mimo jiné se v rámci takové spolupráce mohl ateliér dostat i k velkým projektům a zajímavým zakázkám v zahraničí – v Malajsii nebo v Indii a Ázerbajdžánu, které jsou výsledkem spolupráce s firmou Mott MacDonald.

Každé téma je výzva

Ateliér se ve své tvorbě tematicky nevyhraňuje. Na jeho kontě jsou zakázky od drobných grafických prací a interiérů přes rodinné domy až po kancelářské budovy, hotely, továrny nebo dopravní stavby. Jmenovat lze konkrétně třeba budovu řízení letového provozu v Praze-Jenči, továrnu Modřanská Potrubní, projekty metra nebo mostů. Za nedávno dokončenou rekonstrukci a dostavbu budovy pro CME a TV Nova byl ateliér nominován na titul Stavba roku 2012. Na tomto projektu pracoval asi pět let, a to včetně návrhu interiéru s konceptem vtažení přírody do pracovního prostředí, unikátních střešních zahrad, akustických stěn s komponovanými potisky nebo atypických prvků recepce, baru a schodiště.

Architekti z Nimbus Architects obecně právě v nezatíženosti jednostrannými tématy vidí přednost. Možnost a povinnost architekta vše potřebné nastudovat ve výsledku pak přináší neotřelé nestandardní řešení. „Myslím, že požadavek předchozí zkušenosti s daným typem stavby v některých soutěžích je největší nesmysl. Architekt dokáže kvalifikovaně navrhnout jakoukoli stavbu. Problematika provozu není nejtěžším úkolem pro dobře vymyšlené řešení. Zkušenost usnadňuje logistiku, ale tlumí nepředpojatost. I proto dáváme přednost novým zadáním,” říká Jitka Dvorská. Jako příklad uvádí zkušenost ze soutěže na zmíněnou budovu řízení letového provozu. Ateliér nic složitějšího zatím nedělal a naštěstí tu zkušenost neměl v Čechách nikdo. Podle slov Jitky Dvorské s kolegy nastudovali poslední evropské realizace, prošli detailně nedávno dokončenou stavbu v britském Southamptonu a nechali si vysvětlit výhody i nevýhody jejich řešení.

Co je důležité pro to, aby vznikl dobrý dům?

Podle Jitky Dvorské by nemělo vznikat to, co už jednou někde je. Architektka neuznává módní trendy a nemá ráda, když se replikují nápady. V první řadě to musí být promyšlený záměr ze strany klienta. Důležité je pak pochopit zadání, charakteristiku dané lokality a skloubit provoz s výtvarnými a prostorovými nároky, s atmosférou, kterou si architekt přeje vytvořit.

A jak vlastně nápad vzniká? „To neumím vysvětlit ...“ říká architektka otevřeně „prostě to musí secvaknout. Místo, provoz, technologie, determinace zadáním, sémantika ... Kdyby to bylo jednoduché, tak by dávno existovala příručka ‘Architektem snadno a rychle‘."

Když je spokojený klient, máme radost i my.

V současné době si asi málokterý ateliér může dovolit vybírat klienta. Naopak, business development je stále náročnější na čas a vynaloženou energii. Je přebytek projektantů, mnoho ateliérů se výrazně zmenšilo a některé byly nuceny svou činnost ukončit. Důraz na spokojenost klienta je jednou z priorit ateliéru Nimbus Architects. Projekt vzniká v úzké spolupráci se zadavatelem a jeho slovo má rozhodující váhu ohledně provozu, rozpočtu a dalších aspektů stavby. „Kdyby klient nebyl spokojen, byl by to neúspěch, i kdyby nám navržené řešení připadalo perfektní.“ zní odhodlaná slova majitelky ateliéru. Většinu zakázek získává ateliér Nimbus právě díky investorům, kteří ateliér po dobré zkušenosti doporučili svým známým. Když se pak klienti vracejí, je to příjemné potvrzení toho, že to bylo zvládnuto dobře. Pak může vzniknout i dlouhodobá spolupráce na dalších projektech.

Popis fotografií:

1 – Dvoupodlažní hausbót na Vltavě v Praze. Dřevěný žebrový skelet jako nosná konstrukce dvoupalubového prostoru nadvodní části hausbótu, ocelová konstrukce plováků trimaranu včetně technologie. Prosklený obytný prostor, včetně designu jednotlivých prvků.
2, 3 – Most přes řeku v centru Kuchingu v Malajsii. Ocelová lanová konstrukce obloukového mostu, kombinované konstrukce obou předmostí. Tři jízdní pruhy pro auta, jeden pro pěší, nástupní rampy a schodiště. Délka 110 m.
4 – Návrh interiéru prodejny s designovým dámským textilem, tvarové a barevné řešení, design jednotlivých prvků a grafika.
5, 6 – Design pro obchody s běžeckou obuví, oblečením a doplňky v centru Brna a Prahy, koncept multibrandového obchodu se zaměřením na outdoorový běh. Design značky, projekt interiéru prodejny a grafika.
7 – Luxusní hotel na jednom z horských vrcholů v Predealu v Rumunsku. Pětihvězdičkový hotel s byznys centrem, bazénem, spa, disco klubem, dvěma restauracemi a bary. Celková kapacita 70 ubytovaných hostů. Návrh včetně konceptu interiéru a technického řešení. Kombinovaná konstrukce železobeton – ocel – dřevo.
8 – Luxusní hotel na jednom z horských vrcholů v Predealu v Rumunsku. Pětihvězdičkový hotel s kongresovým vybavením, bazénem, kinem, tanečním sálem, restaurací, barem a spa programem. Celková kapacita 60 osob. Návrh včetně konceptu interiéru a technického řešení. Kombinovaná konstrukce železobeton – dřevo.
9 – Horský hotel poblíž střediska Predeal v Rumunsku a rekonstrukce dvou vrcholových stanic kabinových lanovek. Dvouhvězdičkový hotel se samoobslužnou restaurací, barem a terasou. Celková kapacita 90 ubytovaných hostů, 400 hostů (restaurace a terasa). Návrh včetně konceptu interiéru a technického řešení. Kombinovaná konstrukce železobeton – dřevo, fasády – plech.
10 – Projekt nové budovy českého velvyslanectví ve Washingtonu. Sídlo velvyslance, oficiální a administrativní prostory. Návrh včetně konceptu interiéru a zeleně. Reminiscence na téma kulturní mise, bariér a transparentnosti s využitím symboliky.
11 – Novostavba administrativní budovy pro Milkpol v Praze. Dvojitá fasáda z matného skla s prosvětlovacím systémem do ulice jako reminiscence tématu. Fasáda vyzdívaná z Hebelu upraveného pro rustikální typ zdiva jako kontrast. Projekt včetně návrhu interiéru a zeleně.
12 – 15 – Technické a administrativní prostory pro letové dispečery a provoz letového řízení, administrativní budova, restaurace a relaxační prostory. Architektonické, technické a technologické řešení včetně návrhu interiérů a zeleně.
16 – 24 – Rekonstrukce a dostavba administrativní budovy pro TV Nova a CME – kanceláře, reprezentační prostory, kino, restaurace, technologické a technické zázemí včetně interiérů, konceptu zeleně a venkovních úprav.
Foto 16 – 24: Pavel Vítek

Nimbus Architects


Ing. arch. Jitka Dvorská
FA ČVUT Praha, Fakulta zahradnická VŠZ v Brně/Lednici na Moravě, Projektový ústav ČSVD, atelier BDA Architekti, atelier Nimbus Architects

Ing.arch. Martina Matiášková

Ing.arch. Ondřej Strejček

Ing.arch. Tereza Maštálková

Ing.arch. Jana Slámová

Ing. Michaela Procházková

Ing.arch. Markéta Veselá

15 otázek pro Jitku Dvorskou

Kdyby existovala možnost, volila byste v příštím životě stejnou profesi?
Kdybych se narodila jako člověk a na Zemi, tak není vyloučeno, že ano.

Čím jste chtěla být, když jste byla malá?
Astronautem.

Jak se díváte s dnešním odstupem na vaše první práce?
Katastrofa.

Kolik hodin denně trávíte v ateliéru? Pracujete i o víkendech?
Průměrně asi osm hodin. A o víkendech? Hodně volného času myslím na projekty a nejvíc mě napadají věci ráno nebo večer. Hlavně tedy ráno mezi spánkem a probuzením. Člověk se těžko soustředí tím správným způsobem v kanceláři, kde zvoní telefony a chodí e-maily. Takže ano, víkendová rána jsou tvůrčí.

Bez jakého vybavení byste si nedovedla představit svou práci?
Papír, tužka a tyhle pastelky.

Jaky je váš oblíbený architekt?
Je jich víc, ale třeba Renzo Piano je úžasný.

Jakou stavbu nejvíce obdivujete?
Jestli někdo vymyslel Zeměkouli, tak ta je moc povedená. A pokud jde o stavbu, to je těžké, když vezmete v úvahu celou historii... Moje srdcová záležitost je Gaudího Park Güell.

Myslíte si, že výše vašich honorářů odpovídá úrovni a rozsahu vaší práce?
Spíš ne. Současné honoráře jsou na 3 – 4 % ceníku projektových prací a to je málo. Vzhledem k tomu, že to tak je v celém projektovém procesu, jak se pak můžu spolehnout například na profese jako třeba vzduchotechnika nebo elektroinstalace? Mají na stole dalších deset věcí a tlačí je čas, protože zvýšili svou produktivitu práce za posledních pět let minimálně dvojnásobně. Ostatně my také. A to máme pořád tu jednu hlavu.

Z jaké zkušenosti jste se nejvíce poučila?
Člověk se pořád učí.

Váš největší úspěch?
Když je spokojený klient i my. A v poslední době se to daří.

Váš největší neúspěch?
Měla jsem kdysi klienta, který rekonstruoval pěknou rodinnou vilu ze 30. let. Byl spokojený s projektem, ale nakonec to udělal úplně jinak. Ta historka je delší. Tehdy jsem vážně uvažovala o tom, že s architekturou skončím, bylo to zkraje devadesátých let.

Co chybí českým architektům, aby konkurovali těm světovým?
Myslím si, že to tu chce trochu provětrat. Představuji si průvan převážně z dalekého východu. A nedávno byla výstava norské architektury ve Fragnerce, to bylo moc krásné.

Máte nějaký nesplněný sen ve smyslu, že byste chtěla projektovat určitou stavbu nebo navrhnout interiér či nějaký výrobek?
Baví mě bydlení a mám určitou představu o městských obytných domech ve starší blokové zástavbě. Máme v ateliéru nakupené nápady a čekáme na klienta.

Existuje ve vaší kariéře nějaký významný mezník nebo osobnost, jež vás ovlivnily?
Mezník byl, když jsem se před deseti lety architektuře začala věnovat hodně a celodenním způsobem. Kdo tím neprošel, těžko si to představí. Když máte rodinu a malé děti, tak aby to vše fungovalo, musí člověk myslet na deset věcí současně. Architekt ale potřebuje přijít do práce a nemyslet na nic jiného. Je to jako, když vyplujete na hladinu a otevře se vám celý obzor.

Kdyby vám měla zlatá rybka splnit tři přání, jaká by to byla?
Jsou to přání týkající se prosperity naší kanceláře, radosti z tvorby a dobře zrealizovaných projektů.
Jaroslav Sládeček
 


 
 
Aktuality o informačních technologiích a architektuře vychází od roku 1999.
Vydává Centrum pro podporu počítačové grafiky ČR s.r.o. ve spolupráci s earch.cz
 
© Copyright 2007 - 2012 Centrum pro podporu počítačové grafiky s.r.o. a earch.cz. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.