Rekonstrukce a dostavba areálu firmy Steel Partner
REALIZACE
Původně rodinný dům s rozsáhlým pozemkem, situovaný na rušné křižovatce v Ostravě-Porubě, byl upraven pro potřeby firmy Stell Partner a doplněn o nový objekt s multifunkčním využitím, určený ...
Rekonstrukce nádražní budovy a restaurace Poděbrady
REALIZACE
Jedna z prvních funkcionalistických nádražních budov na našem území, navíc nedávno prolášena za kulturní památku, se v roce 2015 dočkala částečné rekonstrukce. Záměr byl jasný - částečně ...
Obytná zóna K Lukavici
REALIZACE
Projekt představuje 18 řadových nízkoenergetických rodinných domů s kompletní novou dopravní a technickou infrastrukturou. Rodinné domy jsou koncipovány ve dvou velikostních kategoriích 4+kk a 5+kk.

ROZHOVOR

Chopí se výrobci příležitosti?

[25.6.2016] Podle Renaty Doležalové z firmy BIM Project, která se zaměřuje na zpracování BIM objektů pro výrobce, má informační modelování budov v zahraničí oproti nám velký náskok. Je to hlavně díky legislativě, která slouží jako argument výrobcům, proč BIM knihovny mít. „Výrobců s BIM knihovnami jsou ve světě stovky, v ČR desítky, takže úplně špatně na tom nejsme,“ dodává optimisticky.

Jak výrobci vnímají přechod projektantů na BIM a jak jsou připraveni na tvorbu BIM knihoven?

Všichni výrobci se shodují, že BIM je budoucnost. Mnoho velkých firem v tomto oboru vidí tak obrovský potenciál, že vyčleňují své lidi na pozice BIM specialistů. Podpora projektantů v této oblasti je úzce provázaná s poptávkou a praktickým využíváním BIM knihoven. Za poslední rok se tato poptávka výrazně zvýšila díky několika faktorům: projektanti přecházejí z CAD na BIM řešení, mění způsob práce, mají více informací a stoupá počet investorů, kteří projektovou dokumentaci v BIM požadují. Díky tomu výrobci začínají vidět smysl ve vytváření podpory i touto cestou. Připravenost z pohledu digitalizace dat je ale spíše výjimkou, takže zpravidla pomáháme výrobcům tato data vytvářet.

Nahradí katalogy, jak je známe, BIM knihovny?

Jsme na prahu průmyslové revoluce 4.0 a digitalizace se nevyhne ani stavebnictví. Samozřejmě, že to nebyl a nebude jednoduchý proces. Ohlédneme-li se zpátky, před revolucí bylo možné zjistit informace o stavebních materiálech hlavně z Rochlových tabulek. V devadesátých letech slavily úspěch barevné katalogy na křídě a s otevřením trhu se objevila záplava nových stavebních materiálů. Ideální bylo navštívit stavební veletrh, kde na jednom místě vystavovali zásadní výrobci. Tištěné materiály se s nástupem internetu začaly objevovat na webových stránkách výrobců, odkud si je zájemci mohli stáhnout v PDF. Kromě toho byly postupně ke stažení i tzv. CAD detaily nejčastěji ve formátech DWG či DXF. Výrobci tak logicky reagovali na přechod projektantů od rýsovacích prken na počítačové navrhování ve 2D. Od té doby se však pracovní postupy v projekčních ateliérech vyvinuly a přes 3D modelování se více a více začíná prosazovat BIM projektování, informační modelování staveb. Podpora projektantů a architektů ze strany výrobců byla vždy důležitá, a proto práce s informacemi o stavebních výrobcích bude nedílnou součástí informačního modelu stavby.

Na březnovém semináři pro výrobce, který pořádala Odborná rada pro BIM ve spolupráci s firmou BIM Project, padaly termíny jako už zmíněná Průmyslová revoluce 4.0 nebo Product Information Management, tedy termíny z kategorie vizí...

Ani jeden z těchto pojmů už dnes nejsou vize, je to jasně daný směr. Digitalizace je v běhu. Je jen otázkou, jak rychle se budou výrobci adaptovat, aby neztratili konkurenční výhodu a měli z toho co největší užitek. Proto všem výrobcům vysvětlujeme celý koncept BIMu jako produktový management, kde je vše provázané – databáze produktů výrobců, dodavatelé i správa budov. Infrastruktura pro tento digitální svět vzniká rychle a jejím základem jsou cloudové služby. Je ale pravda, že co ještě stále do vizí spadá, je provázání návrhů s výrobou, poptávkami a dodávkami na stavbu. I tato témata se ale aktivně řeší.

V jakém kontextu by měli výrobci vnímat problematiku digitalizace stavebnictví? Jako příležitost?

Na jednu stranu je to pro výrobce obrovská příležitost z pohledu marketingu, na druhou stranu to může být i hrozba. Stejně jako projektantům nestačí, že si koupí ArchiCAD, aby mohli dělat BIM, tak výrobcům nestačí jen udělat knihovny. Je třeba změnit způsob myšlení a práce. Musí začít u správy databáze produktů, která se stále aktualizuje, aby i projektanti měli v knihovnách nové informace. Je to tedy dlouhodobý proces správy digitálních dat, a tak by to i sami výrobci měli vnímat.

Které knihovny podle vás nejlépe uchopily tuto příležitost nejkomplexnějším přístupem?

Skvělé knihovny mají například dvě divize koncernu Saint-Gobain: Rigips pro sádrokartonové konstrukce a Weber pro zateplování budov. Oba nástroje jsou konfigurátory, které projektantovi pomohou najít přesně to, co potřebuje, a pak informace o produktech vložit do projektu způsobem, který je pro ArchiCAD typický. Projektant tak může například zateplit celý dům jedním kliknutím. Za zmínku také stojí betonové výrobky BEST, které do projektu vloží jakoukoliv barevnou kombinaci zámkových dlažeb i s texturou a výkazem, nebo stále se rozšiřující knihovna světel HALLA.

 


 
 
Aktuality o informačních technologiích a architektuře vychází od roku 1999.
Vydává Centrum pro podporu počítačové grafiky ČR s.r.o. ve spolupráci s earch.cz
 
© Copyright 2007 - 2012 Centrum pro podporu počítačové grafiky s.r.o. a earch.cz. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.